Oberwelt e.V.
Reinsburgstrasse 93 D 70197 Stuttgart Tel. + Fax: +49 711 6150013 kontakt[at]oberwelt.de www.oberwelt.de



Lagerung von nuklear kontaminierten Materialien,
Rte 6, Fukushima (frühere Ausschlusszone,
im April 2013 wieder geöffnet), 2014

Storage of nuclear contaminated materials,
Rte 6, Fukushima (former Exclusion Zone
opened in April 2013), 2014.










Fukushima: Ritual and Reality

Yishay Garbasz


(english) Die Künstlerin und Fotografin Yishay Garbasz konzentriert sich in ihren Arbeiten auf Traumata und untersucht mit ihrer Großbildkamera Orte, die vergessen oder aufgegeben wurden.

2013 verbrachte sie dreiWochen in der Präfektur Fukushima, wo am 11. März 2011 das Atomkraftwerk Fukushima Daiichi durch einen Tsunami zerstört wurde und den schlimmsten Nuklearunfall seit Tschernobyl verursachte.

Ausgerüstet mit Schutzkleidung und Geigerzähler dokumentiert Yishay die verlassenen Orte, welche nun von der Natur zurückerobert werden, sowie die "temporären" Notunterkünfte. Im langsamen Prozess des Gehens und der Arbeit mit der analogen Kamera wird sichtbar, was verloren ist: Ein Gebiet, welches einst die Heimat von fast 2 Millionen Menschen war, nun verwandelt in eine Reihe von Geisterstädten, verursacht von einer Katastrophe, die weitgehend vermeidbar war. Jahrelange privatwirtschaftliche und staatliche Vetternwirtschaft führten zu ineffektiven und zahnlosen Aufsichtsbehörden, welche nicht willens / fähig waren, mit den absehbaren Gefährdungen umzugehen. Dass die Aufräumarbeiten von Desinformation, Unfähigkeit und Korruption begleitet sind, ist keine Überraschung.

In ihrer Arbeit macht Yishay die Haltung, welche den GAU infolge einer vorhersehbaren Naturkatastrophe fast unvermeidlich machte, sichtbar. Ihrer Meinung nach ist das Fukushima-Desaster sowohl in verschiedenen Facetten der japanischen Kultur, wie auch in der Praxis der weltweiten Nuklearindustrie tief verwurzelt. Die Menschheit kann sich den Komfort des "Rituals der Sicherheit" nicht weiterhin leisten, sondern muss sich der sehr realen Gefahren bewusst sein. Der bisherige Status quo von Verleugnung und schnellen Lösungen ist nicht mehr ausreichend.

Im Rahmen eines Vortrages stellt Yishay Garbaz ihre Dokumentation des humanen wie ökologischen Desasters vor und berichtet von ihren Vorbereitungen, Erfahrungen und Rückschlüssen.

Freitag, 4. Juli 2014, 19.00 Uhr
Vortrag in englischer Sprache

www.yishay.com




Yishay Garbasz

Fukushima: Ritual & Reality

Working across themes of memory, history, separation, and healing, Yishay Garbasz consistently captures both the pain of injury and the desire for reconciliation through her camera lens. Physical location, and the inextricable link to the events that take place there, plays a large role in Garbasz’s interests. She focuses on places that have been forgotten or abandoned and where the physical signs of pain are obscured.

In Ritual and Reality, we join Garbasz on her journey through Japan’s Fukushima Prefecture, where on March 11, 2011, the Fukushima Daiichi nuclear power plant was hit by a tsunami triggered by the Tohoku earthquake. The resulting catastrophic failure has become the largest nuclear incident since the 1986 Chernobyl disaster.

Over the course of three weeks, donning protective gear and a Geiger counter, Garbasz travelled the Fukushima Prefecture, predominantly on foot, photographing the abandoned towns that have been taken back by nature because humans have rendered them uninhabitable. By walking and documenting the actual landscape of this disaster, Garbasz makes visible all that was lost. An area that was once home to a population of roughly two million has been turned into a collection of ghost towns by a disaster that was largely preventable. Years of corporate and governmental cronyism led to ineffective and toothless regulatory bodies incapable or unwilling to deal with the dangers staring directly at them. It’s no surprise that the clean-up effort has also been marred by disinformation, ineptitude, and corruption.

One of Garbasz’s goals for this project is to highlight the human disaster that is taking place in Japan alongside the environmental one. Through her work Garbasz exposes the cultural attitudes that allowed this disaster to occur in the wake of a highly predictable natural catastrophe. As she sees it, the Fukushima disaster is rooted in many facets of the Japanese culture, as well as common behaviors in the nuclear industry worldwide, and she believes that the healing process must begin deep within the society that allowed these events to transpire. No longer can people afford to take comfort in what Garbasz keenly identifies as the ritual of safety, but they must now face the very real dangers and obstacles before them. The old status quo of denial and quick fixes will no longer suffice. One only has to look at the landscape, and the large piles of leaking bags containing radioactive materials, to understand that.

Lecture in English language
Friday, July 4th 2014, 7pm
Oberwelt e.V.

www.yishay.com



back    <<O>>